כתבות תוכן ומאמרים בנושאים רבים כגון נהיגה, בטיחות ותחומים טכניים.

A- A A+

אור אדום - טאבו?

מאת: ליאור רייטר

אור אדום בישראל הוא טאבו - לא עוברים אותו. ועם זאת, בישראל ישנם מאות-אלפי מעברי אור אדום מצולמים, וכמות כמעט משולשת של מעברי אדום לא מצולמים. מה עושים עם זה?

נהגים בישראל עוברים באור אדום. בכל העולם עוברים באור אדום, במדינות רבות זה מותר בחוק (ימינה באדום) ובאחרות זה מקובל כנורמה. התפיסה בישראל היא כמעבר באור אדום זה טאבו, אסור לעבור באדום. "רוצח" עפ"י הפרסומות מי שעובר באדום.

 

אבל בישראל עוברים באדום. מיליונים! של מעברי אדום בשנה (כפי שגם ראינו בתוכניתו של חיים הכט). אז מה עושים? אם נתייחס אל העוברים באדום כקומץ עברייני תנועה, רוצחים העוברים בכוונה תחילה אז אולי אכיפה וענישה קשה יעזרו (האם באמת עבריין מועד וידוע נרתע מהעונש?!?). אבל המצב הוא קשה הרבה יותר לטיפול, עוברי האדום הם אמא שהסתובבה לילד שלה במושב האחורי, בחור שדיבר בדיבורית ולא שם לב, אדם רציני וחכם שהתכופף להרים משהו מרצפת הרכב ברגע הלא נכון ועוד ועוד. רוב עוברי האדום הם לא עברייני תנועה ולא עושים זאת בכוונה אך עדיין באותה פעם יחידה ובודדה של היסח דעת הם עברו באדום והתוצאה של פעולה זו יכולה להיות קטלנית, להם ולסביבה! אז מה עושים עם מקרים אלו, ולא אחרי שזה קרה אלא איך מונעים את הפעם הבאה, הפתרון לכך הוא קשה ומורכב, איך מונעים מאנשים טובים, שומרי חוק ונורמטיביים לעשות טעות כזו טראגית. איך בכלל גורמים ליצור אנושי לא לטעות והרי זה הדבר הכי טבעי?

 

לצורך כך צריך שינוי תפיסתי ומודעות לכל נושא הנהיגה. עפ"י טריגו נהיגה היא ערך וכך צריך להתייחס אלייה. נהיגה חייבת להיות מודעת, נהיגה זו עבודה וזה הנושא הכי חשוב כשאנחנו על הכביש. אך גם לימוד של טכניקות נהיגה עוזר להימנע ממצבי ביש כאלה. אגב, גם למנוע מאיתנו להיות הצד שעובר באדום וגם למנוע מאיתנו להיות בצד שעובר בירוק ומישהו עבר לו באדום. קודם כל הצעד הראשון שהוא כבר פתרון מעשי הוא לקבל את הקביעה: נהגים עוברים באור אדום. כשאני מגיע למדינה בה עוברים באדום ואני מודע לכך אני נזהר גם בירוק, אך מותר לעבור באדום (באותן מדינות) גם אני אעבור באדום אך כמובן בזהירות. לכן אני נהג שנזהר בירוק ונזהר באדום או פשוט נהג שנזהר. למילה נזהר יש מילים נרדפות בנהיגה שנשמעות קצת יותר טוב: צפי, תכנון, חלוקת קשב, איסוף אינפורמציה וסינון אינפורמציה, מקרים ותגובות, תרחישים... כל מושג כזה הוא תרגיל מעשי וכל תרגיל מעשי משפר את יכולת הביצוע שלנו. מעין ארגז כלים איתו אני נוהג בארץ ובכל מקום וברגע הצורך שולף את כלי העבודה שיעזור לי להתמודד עם המצב בשטח.

 

אמרו לנו כבר "בכביש אל תהייה צודק, תהייה חכם" אתה צודק אם עברת בירוק ומישהו פגע בך, אבל זה לא ממש עוזר להיות מאושפז וכואב וצודק. תהייה חכם ז"א, תפתח את הראש, את העיניים, תפעיל שיקול דעת. התפיסה כי זו הזכות שלי אז יתנו לי אותה, מעבר חצייה הוא שטח סטרילי של הולכי רגל, אור ירוק שלי אז אני עובר היא תפיסה שגוייה שמסירה מאיתנו את האחריות לבדוק, לחפש ושוב לצפות, לאסוף אינפורמציה לחלק קשב לסכנות, לתרחישים וכ"ו וכ"ו.

 

טעויות לעולם יקרו, טעויות קורות לאנשים שעושים ונוהגים. תשאירו לכם מקום לתיקון הטעות לאחר שקרתה!

 

כתבה זו זכתה לפרסום גם באתר העיתון "כאן-נעים" העיתון של אמצע המדינה.
כתבה זו זכתה לפרסום בירחון המקצועי "רכב ותחבורה".

דף הבית  /  פרופיל החברה  /  המדריכים  /  המוצרים  /  מאמרים  /  המלצות  /  לקוחות

גלריית תמונות  /  גלריית סרטים  /  צי רכב  /  טיפים לנהיגה  /  הדוקטור  /  צור קשר

Photographer Ronen Topelberg