כתבות תוכן ומאמרים בנושאים רבים כגון נהיגה, בטיחות ותחומים טכניים.

A- A A+

המדריך לרכישת רכב בטיחותי

מאת: אלדד גרינפלד

ברצוננו לרכוש את הרכב הבטיחותי ביותר עבור משפחתנו. להלן מורה נבוכים קצר שיעזור לכם לעשות קצת סדר ברשימת המכוניות המועמדות, בחירת המכונית המועדפת עליכם מבחינה בטיחותית, טיפים מועילים ואף עצות לרכישת רכב בטיחותי לנהג חדש.

קניית רכב חדש אינה דבר של מה בכך. מדובר ברכישה השנייה או השלישית בגודלה בחייו של האדם, ולכן אנו מקדישים תשומת לב רבה לפרטים הכי קטנים בעסקה. אנו מתמקחים, בודקים, משווים, מנסים לשכנע את איש המכירות שכדאי לו לתת לנו עוד הטבה כספית או אביזר במתנה.

 

בתחום הרכב, הרגלי הצריכה של הקהל הישראלי מפגרים עשרות שנים מאחורי העולם ההראשון, המעדיף אבזור בטיחות. הלקוח הישראלי הממוצע עדיין רואה במערכת שמע איכותית או גג חשמלי ערך מוסף גדול יותר מכריות אוויר או מערכת בקרת אחיזה.

 

בכתבה זו ננסה להסביר כיצד להפעיל שיקול דעת נכון בנוגע לרכישת רכב בטיחותי ומתקדם, נציע דרכים להתמודדות עם אנשי המכירות, נשבור מיתוסים ונציע את מפרט לרכב עבור נהג חדש. הכתבה מיועדת הן לרוכשי רכב פרטי (מכל הגדלים והסוגים) והן לאלו המקבלים את הרכב ממקום העבודה.

 

עריכת רשימת המכוניות המועמדות

איזה מכוניות להעדיף? איזה מכוניות למחוק? המבחר גדול וצריך לצמצם אותו להיצע האיכותי ביותר שיש:

  • ABS: מערכת למניעת נעילת הגלגלים. המערכת החשובה ביותר שהתווספה לעולם הרכב בעשור האחרון והפכה מאז כמעט לסטנדרט בכל סוגי המכוניות וכלי הרכב. מחקו מהרשימה מכוניות שאינן מצוידות ב ABS - אלו מכוניות מיושנות ולא בטיחותיות. כמעט לכל דגם חסר ABS קיים דגם מקביל עם ABS, לעיתים אפילו גרסא מאובזרת של אותה המכונית.
  • כריות אוויר: כיום הסטנדרט המקובל עומד על 4 כריות אוויר או 6. אל תרכשו רכב עם פחות מכך. כריות האוויר ממוקמות מול הנהג והנוסע לצידו, בתוך המושבים הקדמיים (ומיועדים לנוסעים הקדמיים בלבד) וכריות הווילון אשר בפתיחת מכסות את כל קו החלונות הצידי. קיימות גם מכוניות עם יותר מכך, וכל המרבה הרי זה מבורך.
  • חגורת הבטיחות במרכז המושב האחורי: במכוניות הישנות, מקובל היה למצוא חגורת מותן בעל שתי נקודות עגינה בלבד. כיום התקן הוא חגורת בטיחות מלאה רגילה, מוצלבת בעלת שלוש נקודות עגינה. אל תרכשו רכב שיש לו חגורת מותן מאחור - זהו רכב מיושן.
  • בקרת יציבות ואחיזה: אלו מערכות מבורכות, שהפכו מקובלות גם במכוניות משפחתיות מהזרם המרכזי ואפילו במכוניות קטנות. העניקו נקודות זכות רבות למכונית שמצוידת במערכת בקרת יציבות (שהיא החשובה מהשתיים) והעדיפו אותה על פני מתחרות, גם אם יש לה חסרונות במקום אחרים. חשוב לזכור שבקרת יציבות יכולה להקטין משמעותית את הסיכוי לאבד שליטה ברכב.
  • מצלמה אחורית: אביזר שמוצא את דרכו גם בקטגוריית המכוניות המשפחתיות, וחיוני כדי לנטרל את השטח המת שנוצר מאחורי הפגוש האחורי.
  • התקני ISOFIX: מיועדים לעגינת מושבי תינוק. יש לכם תינוק הדורש כסא? בדקו את הנושא לעומק. כמעט כל המכוניות החדשות מצוידות בהתקן זה.
  • מערכות נוספות: כל המרבה בבטיחות הרי זה משובח, וכיום חברות רבות מציעות מערכות בטיחות רבות כגון שמירת מרחק אוטומטית, בקרת עזיבת נתיב ועוד. תבינו טוב עבור מה אתם משלמים ומה תקבלו.

 

באולם התצוגה

לאחר שבניתם את המפרט אותו אתם רוצים, גשו לאולמות התצוגה הרלוונטיים וערכו סקר שוק מעמיק. דאגו לשריין לצורך זה יום שלם (ורצוי לא את יום השישי הקצר) ודאגו שכל המשפחה תלך יחד - יש לכך משמעות רבה:

  • הושיבו את כל המשפחה במכונית ובדקו את שדה הראייה לאחור ע"י מבט במראה המרכזית. חלון אחורי קטן ונמוך יספק שדה ראייה מוגבל (באותו הזמן בדקו האם לילדים יש מספיק מרווח ישיבה מאחור?).
  • האם יש תאורות בצידי הדלתות (כאשר היא פתוחה)? העדיפו מכונית עם תאורה כזו.
  • שבו עם איש המכירות ודרשו ממנו הסבר מפורט על הקיים במכונית אותה אתם עומדים לרכוש. על מנת ליצור בידול דואגים היצרנים לכנות מערכות זהות בשמות שונים, כך שוודאי תגלו שמערכת הSTXV המאוד מיוחדת בה מתגאה איש המכירות, היא למעשה מע' ABS רגילה.
  • קחו בחשבון שרבים מאנשי המכירות שולטים היטב ברזי המכירה, אך שולטים פחות ברזי המכונית אותה הם מוכרים - בקשו ממנו לקרוא מבחני דרכים שנערכו למכונית.
  • תמיד תצאו לנסיעת מבחן, והתעקשו לנהוג לפחות חצי שעה בתוואי דרך משתנים: נהיגה עירונית ונהיגה מחוץ לעיר. אל תתביישו ושאלו את איש המכירות כיצד לתפעל את מערכות הרכב השונות.
  • בקשו לקרוא מבחני ריסוק (התייחסות בהמשך).
  • כל המכוניות כיום, ללא יוצא מן הכלל, מצוידות בכלוב הגנה ומוטות חיזוק. שאלו את איש המכירות במה המוצר שלו שונה ומתעלה על זה של המתחרים, ולא במה הם דומים.
  • במיקוח על סגירת העסקה, הבהירו לאיש המכירות שאתם מעוניינים באבזור בטיחותי מקורי במקום רדיו או מערכת אחרת שאותה ניתן להתקין גם בחוץ. החשבון פשוט: נניח שאיש המכירות יציע לכם חישוקי סגסוגת ("ג'נטים מגנזיום") שעלותם ללקוח 3000 ש"ח (ובעצמכם אתם יודעים ששווים האמיתי הוא 1000-1500 ש"ח) ולכן יציג זאת כהנחה של 3000 ש"ח. בקשו ממנו אביזר בטיחותי ששוויו 2000 ש"ח ללקוח (זוג כריות אוויר נוסף, לדוגמא), ואח"כ התקינו חישוקים אצל מתקים חיצוני בעלות של 1000 ש"ח. יש לכם חישוקים וכריות אוויר באותו מחיר, והכי חשוב: כריות אוויר לא ניתן להתקין אצל מתקין חיצוני!
  • אל תאפשרו לאיש המכירות להמעיט בחשיבות אביזרי הבטיחות שלא קיימים במכונית שלו. איש מכירות המוכר מכונית בעלת 4 כריות אוויר ידע להסביר למה 6 כריות אוויר הן מיותרות. זכרו שאם אכן 6 כריות אוויר היו מיותרות יצרני הרכב היו מוותרים עליהם מזמן.

 

קבלת האוטו החדש

הגיעה השעה ואתם באתר המסירה? מזל טוב!

  • לפני שאתם עוזבים את אתר המסירה וחותמים שקבלתם את הרכב לשביעות רצונכם, בדקו שהוא מצויד בכל אבזור החירום כולל: אפוד זוהר, מפתח גלגלים, ג'ק וידית לג'ק. בנוסף בדקו שהוא מצויד בכל שאר האבזור שהזמנתם.
  • בקשו לראות היכן מדבקת לחץ האוויר בגלגלים.
  • שבו במושב הנהג וודאו שאתם יודעים מה עושה כל כפתור ואיך מפעילים את הרכיבים החשובים. לא בכל המכוניות המתגים נמצאים באותו מקום או מסומנים באותם הסימנים, ויש ללמוד הכל מחדש.
  • הסירו את הניילונים מהמושבים! נהגים רבים משאירים את הניילונים כדי לשמור על ה"מראה" וה"ריח" של החדש. ניילונים הם סכנה בטיחותית משום שהם מחליקים ולכן בעת בלימת חירום גופכם יחליק ממקומו במושב. בנוסף יגרמו לכם כאבי גב וחוסר נוחות. וותרו על הניילונים. ממילא שנת הייצור מוטבעת ברשיון הרכב...
  • לפני שמראים לבן/בת הזוג (או השכן) את המכונית החדשה, התחנה הראשונה שלכם היא תחנת הדלק. שם תמלאו אוויר בכל חמשת הגלגלים (כולל החליפי) ע"פ הרשום בהוראות היצרן. שימו לב שלחץ האוויר של המכונית החדשה שונה מזה של המכונית הקודמת שלכם, ויש לנפח ע"פ הרשום במדבקה. לא יותר ולא פחות. זכרו שהיבואנים אינם דואגים למלא אוויר לפני המסירה וצפוי שבמכונית יהיה חסר אוויר רב.

 

התקנת אבזור נוסף

אתם רוצים שהרכב שלכם יהיה יפה ומיוחד? כמה שיקולים בטיחותיים:

  • מראה פנורמית היא דבר מיותר ואף מסוכן! לא במקרה אף מכונית חדשה - וגם היקרות ביותר - לא מיוצרות עם מראה פנורמית כסטנדרט. רשימת הסכנות שמראה פנורמית מעמידה בפני הנהג היא אינסופית: היא מעוותת את המרחק, חוסמת שדה ראייה לפנים, לא מאפשרת להוריד את סכי השמש, עשויה זכוכית זולה ושבירה המתנפצת בעת תאונה וחודרת אל עיני הנוסעים, לא מאפשרת מצב לילה או ביטול סינוור כמו המראה המקורית, כבדה ולכן נוטה ליפול...בקיצור, גם אם התרגלתם למראה פנורמית, רכב חדש זה הזמן להיפטר ממנה.
  • ברכב עם מעל 2 כריות אוויר, כיסויי מושבים קדמיים הם דבר אסור. כיסוי המושב פוגע ביכולת כרית האוויר (המותקנת בתוך המושב) להיפתח כראוי ולמעשה מבטלת את אפקט הכרית ומעמידה את הנוסעים בסכנה. ניתן להתקין כיסויים על המושבים האחוריים בלבד, או כיסויים מיוחדים המיועדים למושבים עם כריות אוויר.
  • רוצים להדביק על הרכב מדבקה? הדביקו את המדבקה על הפגוש האחורי ולא על החלון האחורי - זה מפריע לשדה הראייה.
  • כיום נמכרות בישראל נורות רגילות שהתאורה שלהן בצבע כחלכל כמו קסנון. למרות זאת הן אסורות לשימוש, מסנוורות ומפחיתות את עוצמת ההארה. וותרו עליהם, למרות המראה של הכאילו-קסנון.

 

חלומות ושברם

עולם הרכב הישראלי נשלט על ידי יותר מדי אנשים שיודעים פחות מדי. להלן כמה מיתוסים נפוצים והמציאות שמאחוריהם:

  • "למראה פנורמית יש שדה ראיה גדול יותר ואני רואה בה שטחים מתים" - ההפך הוא הנכון. למראה הפנורמית יש שטחים מתים רבים ורשימה ארוכה של בעיות וחסרונות. אין פלא שרכב חדש - ולו היקר ביותר - אינו מצויד במראה פנורמית. היא פשוט מסוכנת!
  • "לג'נטים מגנזיום יש אחיזת כביש טובה יותר" - אין אפשרות שבה חלק שלא בא במגע עם הכביש יתרום משהו לאחיזת הכביש. לחישוקי סגסוגת יש אפקט ויזואלי-אסטטי בלבד, והם לא משפיעים במאומה על הבטיחות, היציבות, או האחיזה.
  • "חגורות בטיחות יכולות במקרים מסוימים להרוג" - אגדה חסרת בסיס מציאותי. חגורת בטיחות היא האביזר היחיד שיכול להציל חיים, ואין סיטואציה שבה חגורת בטיחות תפגע בבטיחות.
  • "כריות אוויר הן מסוכנות" - מאוד, אם אתה לא חגור. אם הנוסע חגור כריות אוויר יכולות רק להציל חיים. חשוב לזכור שאסור להתקין מושב תינוק במושב הקדמי.
  • "ספוילר (כנף אחורית) מדביק את המכונית לכביש" - רק מעל 300 קמ"ש. אם אתם נוסעים לאט יותר מזה, ה'ספוילר' הוא רק אלמנט ויזואלי, יקר ומיותר.
  • "גלגל רזרבי קטן ודק זה לא בטיחותי" - לא נכון. יצרנים שמים אותו בגלל שהוא בטיחותי! הוא מוגבל ל 80 קמ"ש (אין לו הגבלת טווח נסיעה) והוא מאלץ את הנהג לתקן את הגלגל הנקור.
  • "רכבים גרמניים הם בטיחותיים ורכבים יפנים פחות בטיחותיים" - במקום להיתפס לתדמיות מיותרות שהומצאו ע"י משרדי פרסום, רצוי לעיין במבחני הריסוק של המכוניות הרלוונטיות. תופתעו לגלות שהמציאות שונה.
  • "מכונית עם פח עבה בטוחה יותר" - מושג הפח העבה הוא פרי המוח הישראלי. המציאות הפוכה - ככל שהפח דק יותר כך הוא מסוגל לספוג טוב יותר את עוצמת המכה במקום להעביר אותה אל הנוסעים, ולכן המכונית הופכת בטוחה יותר. למעשה, כיום חלקים מסוימים כבר עשויים לפסטיק או אלומיניום. הפח החיצוני הוא רק מעטפת חסרת משמעות קונסטרוקטיבית. הבטיחות נמדדת רק במבחן ריסוק.

 

רכישת רכב לנהג חדש

ילדכם הוציא רשיון ואתם מבקשים לקנות לו מכונית ראשונה? כמה עקרונות מובילים בבחירת רכב:

  • הורים רבים מתעקשים שילדם ינהג על רכב ידני כאוטו ראשון. אם הנהג החדש לא מתעקש על כך, רכשו לו דווקא רכב אוטומטי. ממילא בעתיד מכוניתו תהיה אוטומטית, וזה יקל עליו בצעדיו הראשונים בעולם הנהיגה.
  • למדו אותו לבדוק אוויר ובדקו יחד מהו לחץ האוויר הדרוש ברכב.
  • שבו איתו והכירו יחד את כל הכפתורים ברכב. יכול להיות שהם שונים מאלו שברכב שלכם.
  • למדו אותו לטפל ברכבו בעצמו (שמן, מים, מצבר ולחץ אוויר).
  • וודאו ששלט הנהג החדש תלוי על החלון ולא מסתיר את פנס הבלם האחורי האמצעי.

 

אולי כדאי שיעבור הדרכת נהיגה מסודרת? לחץ כאן!

 

אלדד גרינפלד
מדריך נהיגה בטריגו - המרכז לנהיגה מתקדמת

דף הבית  /  פרופיל החברה  /  המדריכים  /  המוצרים  /  מאמרים  /  המלצות  /  לקוחות

גלריית תמונות  /  גלריית סרטים  /  צי רכב  /  טיפים לנהיגה  /  הדוקטור  /  צור קשר

Photographer Ronen Topelberg