כתבות תוכן ומאמרים בנושאים רבים כגון נהיגה, בטיחות ותחומים טכניים.

A- A A+

השוליים - האם הם באמת כה בטוחים?

מאת: אלדד גרינפלד

רוב הנהגים מתייחסים לשוליים כאל אזור בטוח מסכנה. האומנם? כתבה זו תעסוק בסכנה האמיתית שמחכה לנו ב"מקום הבטוח" שלנו על הכביש.

בישראל הגדיר המחוקק את השוליים כאזור לשעת חירום בלבד, כלומר אזור המאפשר עצירה של הרכב רק עקב תקלה. כוונת המחוקק הייתה להגדיר אזור בטוח (Safe-Place) בו יוכל רכב לעמוד בשעת חירום. חיש מהר הפכה מטרתם המקורית של השוליים לנחלת הכלל: השוליים הפכו להיות המקום המועדף לעצירה כדי לטפל בילד או לענות לטלפון, נהגים רבים מקצרים דרכם את הדרך למחלף הסמוך והאופנועים משתמשים בהם כמעט כאילו היו נתיב תחבורה לכל דבר. איך הפכו השוליים שמיועדים לחירום בלבד למקום שוקק חיים? ומדוע האזור שכולנו תופסים כאזור הבטוח בכביש - למקום מסוכן ביותר?

 

"רגע, טלפון..."

ברגע בו פלש הטלפון הסלולרי אל חיינו, נוסף גורם מרכזי לסך הגורמים לתאונות הדרכים. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים והמשטרה, שמו את מרכז כובד ההסברה והאכיפה על נושא הנהיגה והדיבור בסלולרי. כיום ברור ונהיר למרבית הנהגים כי נהיגה תוך שיחה בטלפון - גם עם דיבורית - מסוכנת ומשפיעה רבות על יכולת הנהיגה. אי לכך נהגים רבים מקבלים את ההחלטה לעצור בשוליים או על איי התנועה ע"מ לנהל את שיחתם, ובכך יוצרים מפגע בטיחותי חמור לא פחות. הם כמובן לא היחידים. מתווספים אליהם הנהגים העוצרים לטפל בילד או להטיל את צרכיהם, אלו העוצרים רק כדי להמתין לרכב אחר או להביט במפה. יהיו הסיבות אשר יהיו, רכב העומד על השוליים (לרוב ללא סימון כלל) מהווה סכנה בטיחותית ממדרגה ראשונה.

 

נוהגים בעזרת העיניים

בגלל מבנהו הפיזיולגי של גוף האדם, העיניים הן האיבר אשר מוביל את כיוון תנועתנו. אנחנו הולכים למקום שאליו אנחנו מביטים. אנחנו גם נוהגים למקום שאליו אנו מסתכלים. בשפה המקצועית אומרים כי "העין מובילה את היד" וכי אנחנו "נוהגים בעזרת העיניים". לאן שאנחנו מביטים - לשם אנו מפנים את ההגה באופן לא מודע. לכן כל התרחשות מעניינת על השוליים (ניידת, אמבולנס או סתם רכב שעצר ללא סיבה) מיד מושכת את תשומת ליבם של הנוהגים בכביש, ואלו מפנים את ההגה יחד עם המבט - אל המפגע שבשול. זהו הגורם העיקרי לתאונות המתרחשות בשוליים בין כלי רכב דוממים לאלו הנוסעים לצידם.

 

סמן והיזהר

בין אם אנו הרכב העומד בשול או הרכב החולף אנו ניצבים מול סכנה בטיחותית חמורה. ראשית, נזכור כי אסור לעצור בשול לעולם אלא אם לא ניתן להמשיך נסיעה בגלל תקלה טכנית או בטיחותית. הטלפון מצלצל? דחו את השיחה עד הגעה לתחנת הדלק הקרובה. הילד רוצה לשירותים? גם הוא יוכל להתאפק עד לעצירה בטוחה בתחנת אוטובוס או דלק. בשום מקרה אל תעצרו בשוליים אלא אם אתם חייבים. במידה והייתם מעורבים בתאונה והנכם מחליפים פרטים עם הרכב השני או ממתינים לגרר: רדו לשוליים באופן מבוקר ובמהירות נמוכה, תוך שאתם מאותתים ומביטים במראה כדי לחפש אופנוענים עוקפים. הציבו את משולש האזהרה (גם ביום!) במרחק של 100 מ' מהמכונית ולבשו תמיד את האפוד הזוהר. התרחקו מהמכונית ככל שניתן ורצוי אל מעבר לגדרות הבטיחות. במידה ואתם נאלצים להחליף גלגל: התקדמו באיטיות מרחק קצר ככל האפשר עד למקום בטוח (רצוי מואר), לבשו את האפוד הזוהר והציבו את משולש האזהרה במרחק של לפחות 100 מ' מהמכונית. ישנם מקומות בהם השוליים צרים או לא קיימים כלל, וכדאי לשקול אם ניתן להחליף גלגל או פשוט לקרוא לגרר. בכל מקרה, צאו תמיד מהדלת הימנית הרחוקה מהכביש, ואל תעמדו בשום מקרה ליד מכוניתכם. כמו שאמרנו - היא מושכת מבטים...

 

האופנוע

נציגי המשטרה הודיעו זה מספר פעמים, כי במקרים של עומסי תנועה כבדים תותר (שלא ע"פ חוק יש לציין) נסיעת כלי רכב דו-גלגלי על השול. התוצאה היא, שאופנוענים רבים רוכבים על השוליים גם שלא לצורך. כנהגי מכוניות: חפשו את האופנועים במראות לפני כל תזוזה מנתיבכם ובמיוחד לפני ירידה לשוליים. לגבי האופנועים: רכבו בשוליים רק אם הכרחי, עשו זאת במהירות איטית (זכרו: השוליים מלוכלכים ועלולים לגרום לתקר) והביטו לתוך התנועה וחפשו מכוניות "מועדות" העלולות לרדת לשול.

 

חקיקה מחודשת

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יודעת לספר כי לפחות ב 475 תאונות במהלך 2006 נמצאו שוליים לקויים. כמובן שקיימים כבישים רבים בהם אין שוליים כלל. ירידה לשוליים היא אתגר מסוכן וחובה להימנע מכך ככל שרק ניתן! באירופה נהוג לבנות לאורך הצירים הראשיים אזורי Rest-Stops - אזורי מנוחה. אומנם ישראל מדינה קטנה וכמעט כל כמה ק"מ נוכל למצוא תחנת דלק לרפואה, ובכל זאת נקודות עצירה ומנוחה יחד עם תחזוקה שוטפת של השוליים (ובנייה של שוליים בחלק מהכבישים) יוכלו לעזור במידה ניכרת ולפתור חלק גדול מהתאונות וההרוגים בשוליים. עד אז, עלינו כנהגים להבין כי השוליים הם אזור סכנה ויש להימנע מהם בכל מחיר.

 

אלדד גרינפלד
מדריך נהיגה בטריגו - המרכז לנהיגה מתקדמת

 

כתבה זו פורסמה גם בירחון המקצועי "רכב ותחבורה".

דף הבית  /  פרופיל החברה  /  המדריכים  /  המוצרים  /  מאמרים  /  המלצות  /  לקוחות

גלריית תמונות  /  גלריית סרטים  /  צי רכב  /  טיפים לנהיגה  /  הדוקטור  /  צור קשר

Photographer Ronen Topelberg