כתבות תוכן ומאמרים בנושאים רבים כגון נהיגה, בטיחות ותחומים טכניים.

A- A A+

מילון מקוצר למונחים ומערכות בטיחות במכוניות חדשות

מאת: אלדד גרינפלד

יצרני הרכב מתחרים ביניהם על לב הלקוח באמצעות הקלף החשוב והיקר ביותר - בטיחות הנוסעים. במירוץ המכירות הנצחי, יצרו עבורנו היצרנים עולם סבוך ועצום של מושגים במטרה להסביר לנו למה המערכת שלהם טובה יותר.

המילון הקצר שמובא לפניכם, ינסה לעשות מעט סדר ברשימת האינסופית של מושגים, ולהבהיר במילים פשוטות מה פירוש כל קיצור.

 

ראשית נעשה הפרדה בין מערכות בטיחות אקטיביות - שמטרתן למנוע תאונה, לבין מערכות בטיחות פאסיביות - שיגנו על הנוסעים לאחר שהתאונה כבר קרתה. נתחיל עם הבטיחות האקטיבית:

 

ABS - Anti-lock Breaking System

מערכת למניעת נעילת הגלגלים. המערכת הגיעה אל עולם הרכב מעולם התעופה, שם שימשה המערכת את המטוסים בנחיתתם. הסיבה העיקרית להתקנתה, היא לאפשר לנהג לשלוט בכיוון הנסיעה תוך כדי בלימת חירום. המערכת מצוידת בחיישן מיוחד בכל גלגל, המזהה את מצבו של הגלגל: נעול או מסתובב (העיקרון פשוט: אם מהירות הגלגל נמוכה ממהירות הרכב, פירוש הדבר שהגלגל נעול ומחליק). המערכת בולמת את הגלגל עד שהגיע אל סף הנעילה (אך לא נכנס לתחום הנעילה) ואז משחררת אותו. קצב עבודת המערכת נע בין 10 ל 30 פעמים בשנייה! זו הסיבה שאין לרגל האנושית סיכוי לחקות את פעולת המערכת. ABS זו אולי המערכת החשובה ביותר שנכנסה לשימוש בעשר השנים האחרונות, ועל בסיסה נבנו מערכות אחרות כגון בקרת יציבות (בהמשך). תוכלו לדעת אם במכוניתכם מותקנת מע' ABS ע"י מבט על לוח השעונים בעת הנעת הרכב: במידה ונדלקת נורית אדומה 'ABS' - יש לכם מערכת כזו! אם אכן מותקנת ברכבכם מע' ABS, הכירו את אופן פעולתה: רעידות בדוושה וחריקות מכיוון הבלמים. אלו אינם סימני תקלה! לכן בעת בלימת חירום, לחצו על דוושת הבלם בכל הכוח ואל תרפו. מע' ה-ABS תעשה את שלה.

 

ESP - Electronic Stability Program

מערכת בקרת יציבות. מערכת זו מסתמכת בפעולתה על מערכת ה ABS. ברכב מצויד חיישן המאתר את כיוון נסיעת הרכב בפועל, ומשווה אותו לכיוון אליו מכוון הנהג עם ההגה. אם אותרה סטייה, מבינה המערכת שהרכב מחליק, ובולמת את הגלגל המתאים כך שהרכב יחזור למסלול הנבחר ע"י הנהג. במידה והמערכת פועלת (בעת החלקה למשל) תהבהב נורית צהובה (לרוב בצורת משולש או בצורת רכב מחליק) בלוח השעונים. מכוניות מסוימות מאפשרות לנהג לנתק את פעולת המערכת כדי לאפשר נהיגה ספורטיבית יותר. ניתוק המערכת אינו מומלץ ובכל מקרה יש לזכור שכדאי להחזיר את פעולת המערכת בעת נסיעה על כביש רטוב או חלק.
יצרנים שונים מכנים את אותה המערכת בשמות שונים: בסובארו - VDC, בוולוו DSTC, ועוד.

 

TCS - Traction Control System

מערכת בקרת אחיזה. מערכת זו מזהה אובדן אחיזה בגלגלים המניעים בעת האצה חזקה ומקטינה את זרימת הדלק למנוע כדי לשלוט באחיזה בזמן האצה. למערכת זו מאפייני זיהוי זהים לאלו של הESP וגם מערכת זו נסמכת על קיומה של מערכת ABS.

 

BAS - Breaking Assist System

מערכת עזר לבלימה. יצרני הרכב זיהו שבזמן תאונה נהגים רבים אינם בולמים בכל כוח הבלימה של המכונית. לכן בעת בלימת חירום (עזיבה מהירה של דוושת הגז ומעבכר לדוושת הבלם) תגביר את מערכת זו את כוח הבלימה של המכונית מעל לעוצמת הלחיצה של הנהג.

 

כמובן שקיימות היום מערכות נוספות כגון מצלמות לזיהוי רכבים בשטח המת, מערכות לשמירת מרחק אוטומטית ומערכת בקרת עזיבת נתיב המוודאת שהנהג מחליף נתיב באופן מודע ולא עקב הרדמות. מערכות אלא קיימות כיום ונמכרות במכוניות רבות בישראל. חשוב להכיר אותן ואת דרך פעולתן.
מערכות בטיחות פאסיביות:

 

SRS Airbag - Supplemental Restraint System Airbag

מערכת כרית אוויר לעזר בריסון. כנגזר משמה, אין היא מערכת בטיחות, אלא תוסף למערכת החגורות במטרה לרסן את תנועת גופו של הנהג בעת תאונה. החבטה בזמן התנגשות היא כה אדירה (גם במהירויות 30-50 קמ"ש) עד שגופו של הנהג נתלש מהמושב. על מנת שפעולת חגורות הבטיחות תהיה יעילה, נדרש ריסון נוסף של גוף הנהג, ולכן מערכת כריות האוויר אינה יעילה כלל ללא חגורה! כרית האוויר מאוחסנת בדופן הרכב (בתוך ההגה, בצידי הדלתות או לפני הנוסע) ומחוברות לחומר נפץ ומיכל גז. בעת תאונה חיישן שולח אות חשמלי הגורם לפיצוץ חומר הנפץ והזרמת הגז לץוך הכריות, אשר נפתחות במהירות של 300 קמ"ש! כאשר ראשו של הנהג/נוסע פוגש את הכרית, היא כבר בשלב הריקון שלה, כמה מאיות השנייה אחרי שנופחה. כיום נמכרות בישראל מכוניות עם 4 או 6 כריות אוויר ואף יותר מכך. כריות אוויר הן דבר מבורך במכונית, כל עוד זוכרים שחגורות בטיחות הן חובה ואסור להושיב ילדים קטנים או לחבר מושבי תינוק במושב הקדמי.

 

משענות ראש אקטיביות

על מנת למנוע פגיעת צוואר בעת תאונה כתוצאה מאפקט "צליפת שוט", נעות כריות הראש קדימה בעת תאונה.

 

חגורות בטיחות אקטיביות

המערכת החשובה ביותר במכונית והיחידה אשר באופן מוכח מסוגלת להציל חיים. בעת תאונה במהירות "נמוכה" של 25-30 קמ"ש, משקל גופנו מוכפל מאות מונים. זו הסיבה שאדם לא חגור יתרסק מבעד לשמשות ויפגע קשות תוך שהוא פוגע בנוסעים חגורים אחרים. מערכת חגורות הבטיחות היא הראשונה שהותקנה במכונית והיחידה שהוכיחה עצמה. חגורות בטיחות מצילות חיים באופן חד משמעי, וכל סיפור על אנשים שנפגעו בגלל שהיו חגורים הוא בגדר אגדה בלבד.

 

זכרו שקיומן של מערכות בטיחות אינו מחליף נהג מיומן ואחראי. חשוב לדעת את אופן פעולת המערכות ואת קיומן במכונית שלכם? לא יודעים? מתלבטים? לא בטוחים? שלחו אלינו שאלה דרך התגית "הדוקטור"!

 

אלדד גרינפלד

מדריך נהיגה בטריגו - המרכז לנהיגה מתקדמת

דף הבית  /  פרופיל החברה  /  המדריכים  /  המוצרים  /  מאמרים  /  המלצות  /  לקוחות

גלריית תמונות  /  גלריית סרטים  /  צי רכב  /  טיפים לנהיגה  /  הדוקטור  /  צור קשר

Photographer Ronen Topelberg